System pro Vas eshop? Placený nebo opensource?

S usmevem pozoruji jak casto se lide ptaji v diskuznich forech na vhodny system pro jejich novy eshop. Zpravidla se strhne bitka mezi dvema tabory – zastanci opensource reseni (typicky Prestashop) a temi, kteri si system pro jejich eshop pronajali ci koupili.

Usmevne je to hlavne proto, ze pokud se na to podivate z hlediska jiz ziskanych nejakych zkusenosti, tak je jasne, ze je uplne jedno, jake reseni zvolite. Proc?

Inu proto, ze platba za pronajem systemu ci uprava opensource reseni (a ze je nutna) je tou uplne nejmensi castkou z celkovych vydaju na provoz eshopu. Je naprosto jedno, jestli platite 150,- nebo 2000,- Kc mesicne.

Je smutnou pravdou, ze spousta zacinajicich provozovatelu zije v iluzi snadneho vydelku tim, ze si pronajme ci necha postavit eshop, ktery naplni zbozim a nasledne toto zbozi bude exportovat do cenovych porovnavacu. Ale takto to proste nefunguje.

Vlastne castecne i funguje, pokud jako svoji strategii zvolite typicky zacatecnicky pristup a nasadite ceny za kazdych okolnosti pod Vasi konkurenci. Ale takto pojata koncepce ma svou stinnou stranku. Jednak to automaticky neznamena, ze se strhne lavina tisicu objednavek. A hlavne je z toho tak maly profit, ze uz v pocatku se pripravujete o moznost expanze.

Ono to jsou docela jednoduche pocty. Protoze plati to zname: uspesny je ten, kdo je videt. A jak zviditelnit novy eshop? No jsou 2 cesty.

Ta prvni cesta svadi vsechny, kteri nemaji dostatek kapitalu pro poradny rozjezd. Navic kolem ni je vytvorena aura uspechu. Staci si jen projit nabidky na Webtrhu – registrace do katalogu, zverejneni PR clanku, spam (pardon, reklama) ve skupinach na FB. To vsechno je k mani. A neni to drahe! Ale je to k nicemu! To co kdysi platilo, je uz dnes jen zbytecna prace, vyhozene penize. Na prvni mista Vas to nedostane.

To druha cesta je podstatne nakladnejsi. Ono totiz to uplne nejdulezitejsi pri provozu eshopu je vysoka navstevnost. Protoze to jedine co Vam udela objednavku je realny clovek. A proto aby lide prisli, tak o Vas musi byt nekde nejaka zminka. A tak je nutne se nakontaktovat na webove projekty, ktere maji vysokou navstevnost a zaroven oslovuji zejmena Vasi cilovou skupinu.

PR clanek (ktery je velmi vhodna metoda propagace) na navstevovanem webu zacina i s napsanim kolem 1000,- Kc. Za tuto cenu uz se da rict, ze to privede nejakeho zakaznika, ale porad jeste spise mluvime o nakupu opravdu kvalitnich odkazu, ktere Vam mohou pomoci k lepsim prickam ve vyhledavacich. Nicmene pokud chcete svuj eshop nakopnout opravdu razantne, tak ceny PR clanku, ktere toto umi maji startovni cenu na 7000,-Kc. Za tuto cenu dostanete PR na webu, ktery ma navstevnost X tisic navstevniku denne a tak je tam i poradna naloz prokliku.

Existuji i jine zpusoby reklamy (treba bannery), ale PR clanek je asi tim nejefektivnejsim zpusobem.

Dalsi pomerne efektivni zpusob je textova inzerce (Sklik, AdWords), ale tady se plati za skutecne privedeneho zakaznika). A cena take neni mala. V pripade konkurencniho oboru cena startuje na 2,- Kc/klik. A cena se zvysuje s ohledem na rocni obdobi (typicky vanoce).

Kdyz se na to podivate v souhrnu, Vase naklady na provoz eshopu se bez problemu dostanou na hranici 10.000,- Kc mesicne (a vic).

V teto souvislosti je na miste otazka. Opravdu je nezbytne si k tomu vsemu nechat postavit vlastni eshop na opensource reseni? Neni treba jednodussi si zvolit pronajem za 150,- Kc a venovat se obchodu?

Protoze to co Vam nikdo nerekne je, ze v pripade napr. uziti např. Prestashopu je take nutne cas od casu system aktualizovat. Je to verejne pristupny zdrojovy kod, tedy je zranitelny a potencionalne nebezpecny. A to Vam taky nikdo nebude delat zadarmo.

Zaverem snad uz jen tolik, ze pokud se chcete naplno venovat svemu eshopu, tak za sebe pronajem vrele doporucuji. Ziskate stabilni, pravidelne aktualizovany system, vcetne zalohovani.

Na druhou stranu pokud jste technicky zdatni, umite si upravit zdrojove kody, mate cas na upravy a aktualizace , pak je pro Vas opensource logicka volba. I kdyz cas straveny na temito upravami Vas prijde podstatne draz, nez pronajem hotoveho reseni.


Poznámka pod čarou: pokud nedisponujete portfoliem webů, které dokáže vyzdvihnout Vaš eshop nahoru, rovnou zapomeňte na to, že to ufinancujete z provizí z přeposílání objednávek či dropshippingu. Na to těch 20% provize nestačí. Ale o tom zase až jindy.

Pozn. psáno na tabletu, proto bez diakritiky

Prosinec 1, 2012

Štítky:, , , ,
  • A kolik stal tento PR clanek? nebo myslis ze z toho affilu ti pritecou na konto tisice? eshop-rychle je naprosto k nicemu a uz i zakladni verze presty s je na tom o poznani lepe nez tento multi barvevny eshop

    • toto neni pr na eshop. smyslem clanku bylo sdelit, ze je jedno na jakem systemu to bezi, ale ze mnohem dulezitejsi polozkou jsou naklady na propagaci a marketing.
      to ze je presta ci jiny opensource proti jakemukoli placenemu reseni nebezpecna je proste fakt.
      a ty affil linky mi opravdu zabezpecuji, ze fakturuji castky v tisicich. takze i tady se mylis.
      jinak bych priste ocenil trochu odvahy pod vlastni nazor se podepsat.

  • Můj názor je následující. Nebál bych se opensource řešení zdarma. Pro nějaký malý e-shop bych pro začátek udělal e-shop třeba na normálním wordpressu. Jsou k dispozici celkem dobré pluginy (http://wordpress.org/extend/plugins/eshop/) nákupního košíku a jednoduchý e-shop se dá zbastlit na koleně za dvě odpoledne. Než jít do nějakého „profi“ nebo placeného řešení, tak bych se spíše snažil získat nové zákazníky nabídkou kvalitních produktů a služeb a až pak bych řešil design a podobné věci. Pokud prodávám 10 – 20 položek, tak bych ani profi řešení nekupoval. Pokud jde o PR články a jejich užitečnost – může to pomoci, ale dát sedmičku za něco o čem si nejsem jistý zda bude fungovat či ne mi přijde poměrně drahé. Raději bych na to šel nějak oklikou – třeba tak, že bych založil blog, kde bych o produktech a jejich výhodách či nevýhodách poctivě a pravdivě informoval a propojil to s e-shopem (měl bych tak neustálý a nový zdroj obsahu a časem by se to třeba chytlo).

  • Souhlasím. Eshop-snadno je horší řešení, než Vemblem zmiňovaný WordPress s modulem. Sbíráte jahody strunovou sekačkou? Ne? Jde to, ale je to hodně neobratné. Stejně jako stavět eshop na WordPressu, Joomle, Drupalu, apod.

    Sám jsem většinu open source eshopů vyzkoušel. Nakonec jsem vytvořil vlastní řešení, jenž mohu bleskově upravit a specializovat na jakýkoliv typ produktů.

    Po své vlastní zkušenosti doporučuji všem, kteří to myslí s provozováním eshopu vážně, nechat si naprogramovat vlastní řešení. Prvotní investice je sice větší, nicméně právě díky ní nakonec ušetří své peníze i čas.

  • Zdravím a děkuji za pěkný článek. Právě doděláváme technickou stránku našeho eshopu a na řadu přijde právě zmiňovaný marketing. Sám jsem zvědav na kolik to vyjde a jaké výsledky to přinese. Osobně především investuji do dobrých domén, věřím,že dobře zvolená doména by také mohla mít svou důležitou roli na poli marketingu. Ta špatné stránka je že už mám dosti dobrých domén,ale sežraly mi peníze na financování projektů 🙂 Možná časem přidám i nějaké statistiky.

  • Taky se přikláním k názoru, že pro malý eshop, který nepotřebuje spoustu extra funkcí se hodí klidně OpenSource řešení. Znám pár eshopů, které si vedou dost dobře i na modulech pro Joomlu apod …

  • Já jsem začínal s shopem na Prestě a ustál jsem to, i když jsem měl jen menší počet zboží. Měl jsem i dropshop, taky na Prestě, ale to už není ono. Dropshipping (přeposílání zboží) se u nás zatím ve většině případů nevyplatí.

  • I na free řešení jde provozovat slušný eshop, ale pokud to myslíte vážně a do budoucna chcete nabízet větší sortiment určitě je lepší volba pronájem.
    Jinak wordpress se skvěle hodí na eshopy s 1-2 produkty, takové ty produktové eshopy!

  • Jen jednou jsem provozoval sezonní eshop a pronajal jsem si ho od shoptet a bych jsem vcelku spokojen. Jen ceny u individuálních úprav jsou celkem vysoké.

  • Jak píše franches. Předvídat potenciál eshopu je v tomto směru téměř nutnost. V opačném případě vám pak Open Source přeroste přes hlavu a přechod na některé z placených řešení pak vážně stojí „za to“ …

  • Já jsem před lety hledal vhodné řešení a našel Prestashop. Nevím jak by to dopadlo dnes, protože už vím, jak je to pro většinu začínajících prodejců systém složitý.
    Ale tehdy jsem nechtěl žádné paušální náklady a Presta měla nejvíce šablon. Díky tomu jsem se s ní naučil a nebyl jsem na nikom závislý. A myslím si, že je to i systém vhodný pro přeposílání objednávek nebo dropshipping, dají se tam pěkně poskládat moduly a už to není tak složité. eshop-rychle.cz mi nepřijde špatný (není vůbec drahý), ale třeba takový FastCentrik a jiné, platit několik tisíc měsíčně a udělat si závazek, když nevíte jak se vám bude dařit… nevím no.
    Takže stále jsem spíše pro řešení zdarma nebo za jednorázový poplatek a poté „už jen“ investice do propagace.

    Jan Pokorný

  • O eshopu začínám uvažovat a rozhodně půjdu cestou open source minimálně do začátku. Sice to bude trápení a otravování administrátorsky schopnějších kolegů, ale na rozjezd je to asi nejlepší a nejméně nákladné řešení.

  • Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *