Online podnikani v podani Petra Jenika

Tento clanek vyrazne vybocuje z konceptu tohoto blogu, proto se predem omlouvam pravidelnym navstevnikum, protoze pro ty neznale, to asi nebude prilis zazivne cteni. Nicmene i z tohoto clanku si lze neco prenest do sveho podnikani, nebot i Petr se cilene venuje optimalizaci sveho portfolia webu. Byt to, alespon navenek, dela jinak, nez ti ostatni.

Duvodem proc tento clanek pisu je, ze po letech osobnich pri a sporu (a ze jich bylo) bych chtel shrnout postupy Petra Jenika, ktere jsem mel moznost dukladne poznat a prostudovat. Pokud se totiz pustite do slovni prestrelky s Petrem, je dobre si nabit zbrane dobrou munici. Jinak Vam to Petr hned omlati o hlavu.

Petr Jenik vs ranky, katalogy, PR weby

Petr je ortodoxni zastancem magie s ranky, casto a rad zduraznuje pozitivni roli katalogu (byt behem posledniho tydne zmenil nazor) a je propagatorem hromadne registrace do free „PR“ webu.
Neni asi vymluvnejsi dukaz o tom, jak si Petr povazuje ranku. Na Webtrhu v dobach, kdy byly jeste povoleny osobni blogy napsal na tema ranku obsahlou obhajobu. Odkaz na jeho clanek SR a PR.
Vsimnete si behem nasledne diskuze az fanatickeho uctivani tohoto (z jeho pohledu) fetise. Byt priznavam, ze obdobne fanaticky jsme byl i ja, ve snaze mu jeho nazor vyvratit. Podobnych diskuzi najdete na Webtrhu spoustu a Petr tak ziskal i obdiv mnoha mladiku, kteri jej vysoce hodnotili udelenim reputace. Dokonce byl sveho casu na spici clenu Webtrhu, v podstate byl nejvice uzitecny clen komunity (ci jak to vysvetlit). Ale ani ted si nevede spatne. Paradoxem je skutecnost, ze se Petr nyni svym stoupencum  na svem blogu v podstate vysmiva (viz zamindrákovaný adolescent nebo Geek).

Petr je take horlivym zastancem hromadneho vkladani „PR clanku“ na desitky, dnes uz mozna stovky techto specialnich linkfarem. Nicmene, neopomene podotknout, ze se to musi delat spravne. Tedy po jenikovsku – více ve článku PR weby funguji.

Jakmile se mu to pokousite vyvracet, ze to proste takto jednoduse nefunguje, odpalkuje Vas s argumentem, ze to neumite.

Osobne magii s ranky, katalogy a bezcennymi clanky neuznavam, ale faktem je, ze Petr se rankovou magii zivil docela uspesne. Prodaval (a prodava dale) odkazy a mel celkem slusna cisla. Zejmena s prihlednutim k leckdy spornym kvalitam jeho webu.

Petr Jenik a jeho projekty

Protoze s Petrem valcime mozna uz tretim rokem, tak mam jakousi povedomost o jeho projektech. Jeho vlastni slova, ktera znela nejak takto: „milion vydelany po dvacetikorunach je porad milion“ to i potvrzuji. Petr zacal s agregatorem zprav, ktery horlive propagoval zpusobem pro neho typickym, kdy si necha jakoby poradit na foru (nejcasteji Webtrh) s cilem ziskat povedomi okoli o jeho projektu. Na tomto agregatoru zacal prodavat odkazy, ktere pokud me pamet neklame nepatrili k nejlevnejsim, protoze soucasti projektu bylo mnoho subdomen, kde bylo regionalni zpravodajstvi. Pak uz to slo rychle a dnes Petr spravuje desitky webu.

Vlastním desítky (více než stovku) jiných webových stránek, vytvořených a spravovaných výhradně kvůli generování zisku.

zdroj: tipforum.cz

Do osudneho otoceni smeru Webtrhu se Petr prevazne (podle nabidek) zivil jako prodejce odkazu. V momente, kdy Retal otocil kormidlo Webtrhu, tak Petr, stejne jako mnozi dalsi, vycitil prilezitost a okamzite zacal budovat vlastni Webtrh. Byt on nerad slysel, ze dela pouhy klon. Petr se navenek nyni profiloval jako seriozni podnikatel, zacal davat rozhovory: rozhovor na objevit.cz

A skutecne projekt werb.cz zacal nabirat na sile. Zvedala se navstevnost a pribyval i pocet aukci. Petr na Werbu plnil ulohu marketera a propagatora.

Tady bych se kratce zminil o jeho zpusobu propagace projektu.  Jestlipak si vzpomenou pametnici na neuveritelny spam vsech diskuznich for, kde zadal o hodnoceni, radu atd?

Werb mel byt jeho velkou sanci, prvnim poradnym projektem, ktery by ho dostal na vysluni. Neni to tak davno co na svem blogu uverejnil clanek, jak je nutne si ujasnit vsechny souvislosti u noveho projektu (Nez zalozite web…), ale sam nepromyslel nic a tak projekt Werb zacal umirat. Zejmena proto, ze vubec nebylo promyslene, jak by mel projekt vydelavat. Dokonce se Petr snizil k tomu, ze za ostatni vyplnoval jejich aukce, tak aby byly vice zajimave pro potencionalni kupujici. Ale i tady se Petr nedokazal ovladnout a s aroganci sobe vlastni, tal do svych vlastnich uzivatelu. Ukázka z diskuze na Werbu. Projekt Werb nakonec zrejme umrel, soude podle poctu aktualne vystavenych aukci.

Zda se, ze Petr se poucil a konecne ziskal svuj velky projekt, o kterem tvrdi, ze jen headbanner vydelava 15 tisic mesicne. Timto projektem je tipforum.cz. A podle poctu uzivatelu a prispevku je to zrejme pravda. A tak Petr nelenil a zacal kout zelezo dokud je zhave a okamzite zalozil nove forum, tentokrat zamerene na majitele a milovniky psu. Cas ukaze, zda to byla dobra volba.

Petr Jenik a jeho neuveritelne prodeje

Asi nejvetsi pozornost Petr na sebe strhava, kdyz v aukci proda web zpravidla za 4 mistne castky. Uz jsem videl nasrane a nechapajici komentare, kde se ti mene uspesni ptaji, jak je mozne, ze za tuhle „sracku“ dal nekdo 8,5K.

Vyhnu se ted vlastnimu hodnoceni projektu, ktere Petr prodal (ale neni zrovna priznive), ale spise poodhalim tajemstvi jeho uspechu pri prodeji. Petr totiz dokaze velmi poutave popsat nabizeny web, vzdy kolem prodavaneho webu vytvori auru doutnajiciho uspechu, ktery se po mirnem fouknuti rozhori. A take to dolozi fakty, grafy a cisly. Petr to proste umi. V podstate naserviruje ty informace velmi verohodne a ucelene. A lidi na to slysi. V tomto je nutne dat Petra vsem za vzor, protoze on dokaze i z hovna uplest bic. Ruku na srdce, kdo z nas by za linkforum.cz dal temer 9K?
Petrovi realizovane prodeje:

  • zajimame.cz – 1.200,- Kč
  • kampropujcku.cz – 24.100,- Kč
  • zrudicky.cz – 5.000,- Kč
  • itblogy.cz – 20.000,- Kč
  • clanecky.cz – 3.350,- Kč
  • drobnohled.cz – 19.800,- Kč
  • degeni.cz – aukce v behu – aktualni cena 1.400,- Kč
  • funforum.cz – 6.900,- Kč
  • palecdolu.cz – 7.600,- Kč (sleva – viz. afera Vembl)

Petr Jenik a budovani navstevnosti jeho projektu

I tady Petr vynika. Je temer pravidlem, ze pri propagaci projektu Petr postupuje takto:

  1. Na Webtrhu zalozi vlakno, kde chce projekt nechat zhodnotit.
  2. V momente, kdy mu jej nekdo zkritizuje, prechazi do protiutoku a vyvola flame.
  3. Chvilku to nechava pri zivote a kdyz uz ma pocit, ze z daneho vlakna vic nevytezi, tak jej zamkne a zalozi novou diskuzi.

Jako priklad mohu uvest jeho blog. Kdyz zacinal, zalozil na WT diskuzi, zda je vhodne na osobnim blogu mit reklamu. Pochopitelne na to lide reagovali a sdelovali vlastni postoje. Petrovi bylo prevazne sdeleno, ze na osobni blog neni vhodne adsence umistovat. I presto, kdyz pocet radicich osob klesl na nulu Petr okazite na svem blogu AdSence nasadil.

Druhou taktikou je sledovat vybusna temata, kde je predpoklad, ze dojde k nazorovemu stretu mezi diskutujicimi. Petr okamzite napise clanek, patricne bulvarne ladeny a predhodi ho diskutujicim do vlakna. Vzapeti se uz diskutuje u neho na blogu.
Tutez metodu Petr uplatnuje i v komentarich na cizich blozich. Abych ho jen nehanil, delame to vsichni, ale Petr to dela cilene a ve velkem.

Pochopitelne pro to, aby to fungovalo, je nutne byt za kazdou cenu v opozici a vyhranit se proti nejakemu respektovanemu diskuterovi. V posledni dobe to je treba Plavacek.

Petr Jenik a diskuzni fora

Petrova mistrovska disciplina. Casto jde se svymi nazory az za tu povestnou hranu. Nekdy to na me pusobi, ze nema pud sebezachovy. Jakoukoli diskuzi je schopen vyhrotit a nasledne vsechny nazvat blbci.

Po mnoha diskuzich s Petrem jsem ohalil jeho pravidla diskuze, kterymi se bezvyhradne ridi:

  • Mam vzdy pravdu
  • Mam vzdy posledni slovo
  • Vzdy vytrhavam slova a vety z kontextu, podle toho jak potrebuji
  • Propatram historii prispevku protivnika, vzdy tam najdu neco, cim ho lze bacit po palici
  • Svoje tvrzeni podlozim odkazem na slavnou a znamou osobnost.

Zastavim se jen u bodu 5. Z posledni doby mi v hlave uvizlo toto:
Prodej odkazu je solidni business, protoze i Jan Barta (Ahyde) a jeho Elephant Orchestra odkazy nakupuje ve velkem.
Free PR clanky jsou zakladni a velmi ucinnou zbrani pri snaze docilit vysokych pozic ve vyhledavacich, protoze to pise i Michal Kubicek ve sve knize.

A naslo by se toho vic.

Pochopitelne vsechno co Petr dela, dela promyslene a cilene. Cilene tapetuje fora, cilene jde do boje v diskuzich o kterých predem vi, ze budou hodne sledovane.

Domnivam se, ze tuto taktiku odkoukal od jednoho italskeho hrebce z Ostravy, ci 12 leteho betatestera Microsoftu, kteri tyto metody uspesne pouzivali, ci pouzivaji.

Dukazem, jak je Petr lacny po publicite, je jeho, jen par dnu stary spor s Nosim. Stacila jedna nauvazena veta a Petr rozpoutal neuveritelnou aferu, ktera letela napric socialnimi sitemi. Vcetne klasickeho zalozeni diskuze na WT kde Petr polozil dotaz, co delat s vulgarnimi anonymnimi uzivateli. I tady to presne splnilo svuj ucel. Nasledne clanky, kde Petr foukal do doutnajich uhliku, privedly stovky novych navstevniku jeho blogu.

Clanky souvisejici s aferou Nosi:

Anonymni ditka

Nosi prestrelil

A o to tu jde.

Petr se chlubi, ze jeho blog navstevuje denne 600 lidi. No ruku na srdce kdo z nas to ma? A to je navstevnost po cca 3 tydnech provozu. Docela temto udajum verim, nebot, pokud prispivam do komentaru, tak mi Petruv blog preposle az 100 lidi denne.

Zaverem snad uz jen tolik, ze prestoze spousta lidi nadava, ze Jenik je debil, magor a ja nevim co jeste, tak pravda je takova, ze Petr je inteligentni manipulator. On si proste se vsemi hraje. Byt jeho hra ma nekdy hrozive rozmery.

Drzi se totiz pravidla, ze i negativni reklama je reklama.

Pokud tedy provozujete weby, kde je cilova skupina lidi se zajmem o SEO, marketing ci podobne obory, tady jsem Vam prave predlozil navod jak postupovat, pokud se chcete rychle a cilene zviditelnit. A prakticky bez vynalozeni jakekoli financni castky. Naopak na tom vydelate v podobe zpetnych odkazu, vyssich ranku a nasledne i z prodeje odkazu.

Proste business ala Petr Jenik.

Psano na tabletu, omluvte chybejici diakritiku.

Srpen 18, 2011

Štítky:, , ,
  • Neuveriteľné, keby som písal o Petrovi ja, tak to napíšem presne tak isto ako ty. Peter sa vie jednoducho perfektne predať a ešte sa nestalo, že by mi niečo uniklo, čo vyrobil, hlavne na webtrhu, len ja sa do toho nezapájam..iba to rád čítam 🙂

  • Výborný článok. Peter v sebe tu novinárčinu nezaprie, musím uznať, že rozvíriť internetové vody a zaujať plno ľudí dokáže bravúrne. Jeho blog sledujem úplne od začiatku, články publikuje s kadenciou kalašnikova a z jeho posledných článkov je cítiť, že to robí cielene aj keď to možno poprie, ale taktika je to výborná, výsledky sú Zjavné, návštevnosť stúpa, tak prečo by s tým mal prestať. Dôležité je nájsť tú správnu hranicu aby mu to nezlomilo krk. Ale o to sa nebojím, s písaním má skúsenosti a
    určite mnohí sú zvedavý s čím príde nabudúce. Akurát s tým Plaváčkom vysvitlo, že to bol niekto iný, ale istý už niesom si ničím.

  • S článkem v mnoha věcech souhlasím ikdyž je škoda, že jsi mi ho nedal přečíst před zveřejněním, jak jsi mi psal. Opravil bych ti jen pár nepřesností.

    Onen web který ty mylně považuješ za mou prvotinu není agregátor SeznamZpráv.cz, kde navíc není ani jediná subdoména.
    Tímto webem bylo Krimidoma.cz – tam skutečně bylo spousta subdomén a není to agregátor, ale ručně spravovaný zpravodajský portál.
    Tento web můžeš zařadit i mezi již prodané, přičemž prodejní cena byla přibližně taková, jako součet těch, které jsi uvedl.
    Werb.cz jsem také prodal, resp. přenechal nyní již bývalému kolegovi za odstupné.
    I to tedy můžeš vlastně přidat do toho výpisu prodaných webů. (tuším že odstupné bylo 15 tisíc + bys k tomu mohl přičíst inzerci, která tam zůstala jako závazek a já za ni inkasoval před odchodem taktéž 15 tisíc) A opustil jsem jej v době, kdy byl navrcholu a jeho pád proto není mou vinou.
    Dokonce jsem pak založil další „webtrh“ – tentokréte LinkTrh.cz – ten jsem také prodal – cenu najdeš na webtrhu.
    Článek „než založíte web“ byl určený pro blogery a psal jsem tam o tom, že si mají rozmyslet témata na psaní, aby nezakládali a nenechávali blogy umírat.

    Tvrzení „Svoje tvrzeni podlozim odkazem na slavnou a znamou osobnost.“ je nesmysl. To nedělám. Naopak to dělají mí „protivníci“.

    No a to že jsem nějakým „fanatickým zastáncem ranků, katalogů a PR článků“ to je pochopitelně taky hloupost.

    Doporučuji přečíst dnešní článek: http://owww.cz/spravny-linkbuilding-je-neco-jako-predstirani-uprimnosti/ kde je to vysvětlené myslím dost jasně. Už to opakuju asi po stopadesátký, ale když o něčem napíšu, že to funguje nebo že to má nějaký význam, netvrdím tím, že je nejlepší nebo dokonce jediné.

    Další nepřesnost: owww.cz má návštěvnost +600 lidí za den nikoli po 3, ale po 6 týdnech a nechlubím se tím, ale konstatuju to.

    No a ještě jedna věc kde si se opravdu hodně seknul je to, proč si mě lidé na webtrhu tolik vážili a doufám i váží.
    Není to ani zdaleka můj postoj k rankům, katalogům a PR článkům a vzhledem k tomu, že na tomto jsi postavil celý svůj článek, je to docela smutný.
    Odhadem 3/4 hodnocení které jsem kdy na webtrhu získal bylo za daňové poradenství a konkrétně za vlákno o DPH, založeni živnosti a všem okolo toho.
    Tuším že jsem tehdy to vlákno pojmenoval „DPH rádce od začátku“.
    V tomto ohledu jsi opravdu hodně vedle.

    Trefil si se v podstatě jen v tom, že vše co dělám, dělám cíleně.

    • Právě proto jsem ti to neposlal. Aby z toho nebyl PR článek, ale můj pohled, který jsem si na tebe udělal. Nepřesnosti jsi již uvedl na pravou míru a tak je vše v pořádku.

      • No je to škoda
        Ve většině případech jde o nedorozumění a opravdu faktické chyby.
        Tvůj pohled na mě znám a neopravoval bych tvé názory. (což bys ani neudělal)

  • Vidíš, presne…už viem čo mi v tom článku chýbalo, že Peter pomáha s účtovníctvom, neviem prečo ma to nenapadlo, čo mi tak utkvelo v pamäti bolo hlavne prípad nové VAT adsense, keď český fú kontaktoval publisherov, ktorý touto formou reklamy monetizujú svoje weby. @J_e_r_r_y_B
    Ináč neuvažuješ tu zväčšiť písmo? Keď je toho veľa čítania, strašne zle sa to číta, máš to tu dosť drobným písmom…


      • Petr Jeník:

        Linkbaiting je nákup odkazů
        Tohle jen těžko považovat za PR článek
        Opravdu jsem za to Jerrymu nezaplatil

        Linkbuilding je nákup odkazů (resp. jejich budování, ale mezi hlavní část patří samozřejmě nákup, nebo výměna, se kterou nesouhlasím)
        Linkbaiting je vytvoření obsahu (stránek), na které uživatelé dobrovolně a ZDARMA linkují. Vytvořit takové stránky asi není těžké, ale je těžší skutečně takového linkování docílit. Tobě se to podařilo. Palec nahoru 🙂

      • No to mě poser – do teď jsem se domníval, že linkbaiting je nákup odkazů – tak jsem zase za vola – omluva pro Lukáše – už jsem si to nastudoval

  • Ještě bych dodal, od Jeníka jsem koupil několik webů (zrudicky.cz a zajimame.cz ze seznamu, ale jinak jich bylo asi 7). V případě prodeje webů vždy vše uvedl pouze tak, jak to je

    • Já netvrdil, že u těch prodejů lhal. Rekl jsem, že to umí moc šikovně popsat a tak přidat na atraktivitě prodávaného webu, který vlastně vůbec není atraktivní. 🙂

      • No keby tak každý predával weby, bola by to paráda a radosť obchodovať, vo väčšine prípadoch sa na webtrhu objavujú iba predaje s popisom vopchatým do jednej vety a tak to tam aj vyzerá, bordel…@J_e_r_r_y_B môžem si to tak nastaviť, ale…nikto sa Ti tu okrem mňa na to ešte nesťažoval?

  • Pěkný článek Jerry :). Sice Petra neznám tak dlouho, ale za tu malou chvilku co sleduji jeho blog + nějaké příspěvky na WT, tak mám podobný názor které jsi tu uvedl.

    Btw. písmo jde zvětšit přímo na blogu. Když si najedete myší vpravo nahoru, tak se ukáže ikonka a/A a tím se dá zvětšovat font.

  • Do faka, to fakt je uz taka osobnost, ze o nom musite este aj pisat. To aby som si ho zase do tej citacky pridal a zacal na twitteri followovat.
    Ale ocividne ho mas nastudovaneho, a ved aj negativna reklama je reklam (teda necital som to cele, tak neviem ci negativna)

  • čakal som kedy niekto napíše článok na tento spôsob, musím súhlasiť, Petr vie ako zaujať. Množstvo komentárov a ich „forma“ často zaujme čitateľa jeho blogu viacej ako samotný článok…

  • me petr prijde jako takovej nudnej clovek, ktery cele dny sedi u pc a macka F5 na jeho blogu, aby kazdeho diskutujiciho mohl okamzite setrit.

    Prirovnal bych to k uchylovi v parku, ktery cele dny ceka na prochazejici deti, aby je mohl prefiknout :)… chytre deti si ten park radeji obejdou a neztracej s nim svuj cas.. ti hloupi se s nim pusti do krizku a petr jim to poradne nanda… a kdyz uz se objevi nekdo, kdo se mu postavi a on ho nema jak odpalkovat, tak radeji smaze komentar :)) podobnej tomu.

    Jak se mi stejne rychle objevil jeho blog v zalozkach, tak stejne rychle take zmizel… kdo ma v dnesnim svete cas cist takove pi*oviny?

    • Ty moulo.
      Když se budeš obouvat do mojí rodiny, tak tvé komentáře mazat budu. O tom se prostě nemá smysl s anonymním spratkem přít.
      Navíc jsem ti už jednou psal, že abych viděl nový komentář, nemusím pořád refreshovat stránku. Přijde mi o tom zpráva do e-mailu. Ty jsi opravdu pořádně zamintrákovanej, jen co je pravda.

  • Dovolím si malé rýpnutí, píše se adsense a ne adsence:-).

    Jinak článek zajímavý, líbí se mi, jak vše dělá Petr cíleně a vědomě. Rozhodně ví co dělá.

  • +1, obdivuju objektivnost clanku, ja bych to nedokazal.

    Nektere weby jsem ani neznal, kazdopadne me to jen utvrzuje v mem nazoru, ze na jeho vek a nekolikaletou aktivitu na netu, je to proste a jednoduse „nic moc“.

    „Asi nejvetsi pozornost Petr na sebe strhava, kdyz v aukci proda web zpravidla za 4 mistne castky. “ To me pobavilo :-)).

  • Zajímavý článek se zajímavými názory. Je jasné, že to Petr všechno dělá cíleně a za účelem vydělání peněz. Jeho horší vlastností je to, že někdy více koná než myslí, a pak jsou z toho podobné aféry jakou jsme měli spolu na Webtrhu nebo ta s Nosim. Ale musí se mu nechat, že prodat se umí dokonale, byť to dělá velmi netradičním a někdy až úsměvným způsobem.

  • Pěkný článek. Nic naplat, Petr Jeník je prostě brilantní marketér a stratég. Je mu jedno, co o něm kdokoli říká. Jede si podle svého plánu. A myslím, že na něm vydělává.

  • Petr Jeník je známé české internetové hovado vysmívané na oborových srazech 🙂 kombinace lempla z webtrhu, zastydlé puberty a českého skoro-podnikatele.

    Osobně jsem viděl už dvě odborné přednášky, kde byl jeho blog zmiňován jako typický příklad žumpy, ze které si poučení nebrat. To mluví za vše :-)))

  • Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *