Mistrně zvládnutý virální marketing

S velkým zájmem jsem si přečetl diskuzi na Webtrhu, kde je zmíněn eshop, který prodává živá koťátka v plechovkách a sklenicích. 🙂 Tento post s názvem Bonsaj koťátka – další podnikatelský hyenismus? si doporučuji přečíst. Pochopitelně celé je to nesmysl, ale  je to natolik kontraverzní, že obrovská návštěvnost, kterou toto téma generuje pro eshop Dárky v plechu je opravdu zaviděníhodná.

Nejprve si definujme pojem viral marketing, tak jak ho popisuje Wiki:

Složky virálního marketingu

Pro vyvolání virálního šíření jsou klíčové tři základní komponenty: obsah sdělení, body šíření a šiřitelé.

Obsahem sdělení může být prakticky cokoliv, co je možné nějakým způsobem poslat nebo předat dál. Aby k virálnímu šíření skutečně docházelo, je však nezbytné, aby obsah sdělení splnil hned několik kritérií – např. aby byl snadno přenositelný a měl i potřebnou sílu, zkrátka, sdělení musí vyvolávat buzz – musí být natolik zajímavé, hodnotné, humorné, nebo šokující, že si o něm lidé budou chtít povídat a předávat si ho mezi sebou. Virálně se tak mohou šířit odkazy na webové stránky, vtipné emaily a videa, nahrávky hovorů z call center, powerpointové prezentace, dokumenty, multimediální zprávy, části kódu (widgety), ale dokonce i fyzické předměty, pokud splní určité podmínky potřebné pro jejich přenos.

Další nezbytnou komponentou jsou body šíření – tedy body navštěvované takovými lidmi, kteří by o daný obsah mohli mít zájem. Volba adekvátních bodů šíření i jejich množství značně zvyšují šance vzniku virálního šíření. Jako body primárního šíření mohou sloužit prakticky všechna myslitelná média, nejčastěji jsou však pro šíření využívána média sociální – tzn. online aplikace, platformy či média, která mají za cíl interakci uživatelů, jejich spolupráci a sdílení obsahu. Do této skupiny patří blogy, mikroblogy, komunitní weby, chaty, diskuzní fóra, sdílení obrázků a videoobsahu, atd.

Šiřitelé jsou nejdůležitější složkou virálního šíření – jsou hlavními hybateli. Pouze v případě, že sdělení přijmou za své a začnou jej aktivně šířit, sdílet a diskutovat o něm uvnitř sociální sítě, dojde k virálnímu šíření. Důvody, proč si sdělení lidé mezi sebou navzájem šíří a věnují mu svůj čas a pozornost, se mohou různit. Mezi ty nejčastější patří emocionální nebo věcný přínos, potvrzení sociálního statusu, nebo i jen pouhá potřeba komunikovat a udržovat si tak sociální vazby.

Odměna nebo přínos pro uživatele může být tedy v zásadě trojího typu:

  • emocionální (zábava),
  • sociální (prestiž),
  • věcná (opravdová hodnota)

Záměrně jsem červeně zvýraznil slovo šokující. Protože to je přesně to, co je tady alfou a omegou této akce. A že tvůrcům této kampaně se povedlo trefit hřebík na hlavičku není nutné pochybovat. Důkazem je skupina na Facebooku – Zakažme prodej týraných bonsaj koťátek!! – PETICE!! která má v tuto chvíly téměř 19000 příznivců. 🙂

Stránka kde se propagují koťátka v plechovce je mistrně zvládnutá a texty, které na ní jsou dělají přesně to, co jejich autor zamýšlel.Je to prostě geniální tah, který opravdu moc peněz nestojí a internetem se šíří jako lavina.

Tvůrcům této šarády gratuluji protože i já jsem se stal jejich obětí. Neboť jsem jeden z mnoha šiřitelů jejich kampaně. 🙂

Srpen 4, 2010

Štítky:,
  • Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *