Kvalitní SEO pro eshop – kolik to asi stojí?

Tento článek je pouze fiktivní a jeho cílem je zhruba zjistit reálné náklady na kompletní optimalizaci eshopu. Rozhodně se nejedná o nabídku!

Při psaní tohoto článku vycházím pouze z vlastní zkušenosti a na základě výsledků, které jsem dosáhl při optimalizaci svých projektů. Rozhodně se nepasuji do role odborníka! Proto tento text také tak berte.
Ve všech cenových kalkulacích vycházím z hodinové sazby, kterou jsem stanovil na průměrných 350,- Kč za hodinu.

Celý článek je psán tak, že se jedná o optimalizaci eshopu, který je buď úplně nový nebo o eshop, který se potácí na okraji zájmu vyhledávačů. Modelově se tedy jedná o eshop, který má málo návštěvníků a také malý počet objednávek.

Výsledky, které zde budou fiktivně dosaženy nejsou a ani nemohou být garantovány. Proto Vám jako potencionálním klientům na začátku optimalizace pouze mohu přislíbit, že všechna mnou provedená opatření mají v 80% šanci na umístění na prvních stranách vyhledávačů. Rozhodně negarantuji první místa!

A nyní již k samotnému postupu, který bych aplikoval, pokud bych se optimalizací živil. Ještě podotýkám, že jako vzor si beru nabídky z webů agentur, které SEO poskytují. S tím, že jejich nabídku bych přizpůsobil na moje postupy.

Krok č. 1 – Seznámení se s projektem klienta

Pro pochopení toho, co klient dělá, prodává či provozuje bych trval na cca 2 hodinové osobní schůzce, kde bych se snažil získat informace o jeho podnikání. Hlavně se zaměřením na to co prodává, komu to chce prodávat a jeho cenovou politiku. Cílem by bylo i vytěžit informace o jeho konkurenci, jeho slabinách ale i silných parametrech, na kterých se dá optimalizace postavit. Prostě důkladné pochopení toho co dělal do teď a jak to chce dělat do budoucna. Stanovit si s ním cíle, které se budeme snažit společně dosáhnout.

Cena: 700,- Kč + cena dopravy

Krok č. 2 – Audit webových stránek klienta

Cílem by bylo reálně zhodnotit všechny zápory a pozitiva stávajících stránek. V rámci auditu by se  zhodnotila uživatelská přívětivost, navigace, orientační prvky, nápovědy, grafika.
Audit by zahrnoval tyto okruhy:

  • pozice ve vyhledávačích
  • chyby ve stránkách bránící indexaci a přístupu vyhledávačů
  • optimalizační chyby (title, description, kw, texty atd.)
  • rozbor klíčových slov
  • analýza konkurenčních projektů
  • shrnutí současného stavu a návrh opatření do budoucna

Cena 3.500,- Kč

Krok č. 3 – realizace onpage faktorů na základě předchozí analýzy

Pozn. V tomto bodě vycházím z toho, že celý proces je dělaný na klíč, tzn., že vše, včetně úpravy jednotlivých položek v eshopu budu dělat osobně.
Tento krok zahrnuje:
optimalizaci hlavní stránky
optimalizaci kategorií a stránek pomocných (obchodní podmínky, nápověda atd.
optimalizaci jednotlivých položek ( 300 položek) texty, popisky, nadpisy, obrázky atd.

Cena: 30 hodin práce – 10 500,- Kč

Krok č. 4 – budování zpětných odkazů

V této fázi bych nechal udělat základní registraci do katalogů, z dostupných aplikací, které se zabývají prodejem odkazů bych natipoval vhodné stránky a provedl nákup zpětných odkazů.

Cena 1500,- Kč jednorázově + pravidelná měsíční platba za nasmlouvané odkazy cca 1000,- Kč

Krok č. 5 – PR články + promo eshopu

Tato fáze zahrnuje napsání originálních PR článků a jejich publikování na tématicky spřízněných eshopech. Cena bude zahrnovat i subdodavatelské služby za napsání článku. Orientační cena 400,- Kč za normostranu. Jistě jde to i levněji, ale chceme trochu kvalitu.

Cena 6000,- Kč

Krok č. 6 – Reklama

Tento krok zahrnuje vyhledání tématicky spřízněných stránek, na kterých budeme inzerovat a to jak bannerovou kampaní, tak i textovými odkazy.

Cena: 700,- Kč plus měsíční platba za reklamu 1000,- Kč

Krok č. 7 – PPC kampaně

V tomto kroku by se připravila kampaň na službách Sklik a AdWords. Příprava této kampaně by zahrnovala souhrn cca 100 klíčových slov a následně sestavení 3 inzerátů dle zadání klienta. V potaz by se bralo cílení, tedy na brand, či na konkrétní kategorii, nebo přímo výrobek. Součástí ceny by bylo hlídání cen a úprava cen za jednotlivý proklik. V průběhu kampaně by se vyhodnocovala relevantnost návštěvníků a jejich konverzní poměr. Kampaň by byla vedena cca 2 měsíce a pak by došlo k celkovému vyhodnocení.

Cena:
Založení a vedení kampaně – 4.000,- Kč
Kredit – dle bonity a zadání klienta.

Pochopitelně se toho dá udělat ještě více, ale pro tento modelový příklad si myslím, že takto udělaná optimalizace by měla klienta v SERPu vytáhnou podstatně výše. Řekněme, že finálním stavem, by bylo několik prvních stran na důležitá klíčová slova. Záměrně říkám první strany, nikoli první místa. Ty garantovat nejdou. Nebo aspoň já to garantovat nebudu. Přijde mi to neseriózní.

Takže celkový součet:

Jednorázové náklady:

  1. Krok č. 1 – Seznámení se s projektem klienta 700,-Kč
  2. Krok č. 2 – Audit webových stránek klienta 3.500,-Kč
  3. Krok č. 3 – realizace onpage faktorů na základě předchozí analýzy 10.500,-Kč
  4. Krok č. 4 – budování zpětných odkazů 1.500,-Kč
  5. Krok č. 5 – PR články + promo eshopu 6000,-Kč
  6. Krok č. 6 – Reklama 700,-Kč
  7. Krok č. 7 – PPC kampaně – 4000,-Kč

Celkem: 26.900,- Kč

Pravidelné poplatky:

  1. Krok č. 4 – budování zpětných odkazů 1.000,-Kč
  2. Krok č. 6 – Reklama 1.000,-Kč
  3. Krok č. 7 – PPC kampaně orientačně 2.000,-Kč
  4. Celkem tedy měsíční náklady by byly 4.000,- Kč

Jaký z toho plyne závěr?

1. Přestože jsem hodinovou sazbu  nastavil celkem nízko, tak částka téměř 27.000,- Kč mi potvrzuje, že pokud někdo nabízí komplexní SEO za 5.000,- Kč, tak je buď kouzelník, nebo podnikání bere jako charitu a nebo je to podvodník. Prostě za 5.000,- Kč se komplexní optimalizace, která zahrnuje výše uvedené kroky nedá udělat. Ani náhodou.
2. Pro začínajícího provozovatele eshopu může být částka 27.000,- nepřiměřeně vysoká. Jediným řešením by bylo rozložení částky do měsíčních splátek. Celý cyklus popsané optimalizace bych proto byl ochoten rozfázovat do šestiměsíčního cyklu. V tom případě by měsíční poplatek činil 8.500,- Kč (cena je včetně měsíčních nákladů, které jsou uvedeny výše) Tato částka už je akceptovatelná, s tím, že provozovatel eshopu by musel první 2 měsíce dotovat, neboť tuto dobu bych bral jako období, kdy jeho eshop bude postupně sílit a dostane se na první stranu. Výjimka by mohla nastat, pokud by se zastavila indexace nových stránek u některého z klíčových vyhledávačů. Viz. současná kondice seznam.cz. Ten již 2 měsíce neindexuje. Což by byla pro klienta katastrofa, pro mě by vznikla nepříjemná situace, kterou bych klientovi jen těžko vysvětloval. A to přestože je viník znám.

Celkově se tedy dá říct, že pokud se provozovatel eshopu nechce učit základy optimalizace, musí si připravit docela značnou částku peněz. Anebo se svěřit do rukou někoho, kdo to zvládne za zlomek vypočítané částky. Což ale nedoporučuji.

Logicky se nabízí otázka. Je pro Vás vypočítaná částka akceptovatelná?

Listopad 11, 2010

Štítky:, , , , , ,

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *