Eshop a efektivní reklama. – 1. část – odkazy

Pokud provozujete eshop, takřka denně se určitě setkáváte s otázkou, kde eshop efektivně propagovat, tak aby vynaložené prostředky se co nejrychleji vrátily. Z vlastní zkušeností vím, že je to často složitá záležitost, protože předem odhadnout jaká reklama bude fungovat je nemožné.

Reklamu pro eshop lze definovat do následujících skupin:

Reklamní odkazy – zpětné odkazy

Zpětné odkazy vedoucí na Váš eshop jsou nesmírně důležité, neboť je to jeden z klíčových offpage faktorů. Kvalita těchto odkazů výrazným způsobem ovlivňuje pozici Vašeho eshopu ve výsledcích vyhledávání jednotlivých vyhledávačů.  Je fakt, že odkazy mají nezpochybnitelný SEO efekt. Toho jsou si vědomi i ti, kteří odkazy nabízí a tedy i prodávají. A tak cena těchto odkazů je kolikrát často velmi nadhodnocená až nesmyslná. Zejména proto, že prodejci odkazů při stanovení ceny za reklamu vycházejí pouze z ranků webu, ze kterého by odkazy měly směřovat na Váš eshop.

Tady si dovolím malou polemiku o tom, nakolik je takovéto stanovení ceny relevantní. Podlě mě je to zcestný způsob a to zejména proto, že se vychází z čísla (ranku), které prodejce není schopen ovlivnit a garantovat. Navíc v době, kdy v případě pageranku Googlu nelze vůbec určit, zda je tento rank pravý. Poslední přepočet veřejného pageranku byl někdy na jaře 2010. Od té doby se nic nezměnilo a vlastně všichni co odkazy prodávají svým způsobem klamou a defacto prodávají zajíce v pytli. Obdobná situace je i u Sranku Seznamu. Přepočet neproběhl už 2 měsíce. Spekuluje se o tom, že tento stav je snahou o eliminaci ovlivňování ranků ze strany vyhledávačů. Mělo by to svojí logiku, neboť třeba seznam.cz na svých stránkách k systému prodeji odkazů píše toto:

Automatická výměna odkazů

Za nevhodnou výměnu odkazů považujeme takovou výměnu, kdy je prostředníkem pro poskytování odkazů nějaký automatický systém, s jehož pomocí jsou odkazy distribuovány na velké množství na sobě jinak nezávislých stránek. Pokud se na vašich stránkách takovýto systém vyskytuje, doporučujeme:

* odkazy odstranit,
* nastavit odkazům atribut rel=“nofollow“.

V opačném případě se vystavujete nebezpečí postihu. Odkazy na stránce by se měly vyskytovat v „přiměřeném množství“.

Čas od času se stane, že je nějaký systém penalizován a následuje postih všech zapojených webů do tohoto systému. Asi největší ránu dostal systém DirectoGlobal. Penalizace zasáhla naplno všechny zapojené weby a je otázkou diskuze, jak to postihlo ty, kteří přes tento systém nakupovali odkazy třeba pro svoje eshopy.

Kde tedy odkazy kupovat a jakou cenu za ně zaplatit? Při stanovení ceny by se mělo vycházet z více faktorů, než jen z ranků. Eshop potřebuje konverze a ty nejdou bez reálných návštěvníků. Takže pro mě osobně je jedním z klíčových faktorů návštěvnost webu u kterého pomýšlím na nákup odkazu. S tím souvisí i cílová skupina návštěvníků, kteří na dotčený web chodí. Dalším faktorem, který určuje cenu odkazu by mělo být jeho umístění na stránce. Prodejci odkazů je umísťují zpravidla na místa, kam oko běžného návštěvníka nedohlédne. Zejména proto, že za prodej odkazu dostanou zaplaceno dopředu minimálně na měsíc a tak je už propagace odkazu nezajímá. Na lukrativní pozice na stránce umísťují reklamy Skliku či Adwords. Tam už totiž bojují o každý klik návštěvníka. V podstatě se toto chování dá označit min. jako neprofesionální. Pokud za umístění odkazu berou peníze, měly by zejména koukat na to, zda takto nakoupený odkaz nese inzerentovi měřitelný profit.

A tady je další kámen úrazu. Jak měřit konverze ze zakoupených odkazů? Přes GA lze zjistit kolik ze zakoupeného odkazu přišlo návštěvníků, ale jak zjistit, jaký to mělo pro eshop přínos? Odpověď je vcelku jednoduchá, ale pouze za předpokladu, že vlastníte třeba systém Post Affiliate Pro. Jednoduše si nastavíte vlastní affil link a ten umísťujete do nakoupených odkazů. Už to nějaký čas dělám a tak můžu s klidným svědomím říct, že nákup odkazů přes reklamní systémy je vysoce ztrátová záležitost. Objednávky se nedočkáte, takže jediné, čím se člověk utěšuje, že se na Váš eshop „přelevá“ tzv. rank. Trochu málo nemyslíte?

Proto jsem se rozhodl, že nákup odkazů budu pro příští rok budu realizovat napřímo, tedy, že již nebudu nakupovat v těchto systémech. A to zejména proto, že kvalita webů je nízká, cena za odkaz nesmyslně vysoká, konverze žádné.

Hodně si slibuji od nového systému, který bude realizovat Bohemiasoft. Komunita sdružená kolem elektronického tržiště je poměrně silná a hlavně má společný zájem. A tím je vydělávat. Takže se prodejci odkazů buď přizpůsobí poptávce, nebo prostě obchod neudělají.

Malé shrnutí na závěr. Faktory, které ovlivňují cenu odkazu z pohledu provozovatele eshopu (řazeno dle priority)

  • návštěvnost webu, který prodej zpětného odkazu nabízí
  • cílová skupina návstěvníků – relevance k eshopu inzerenta
  • umístění odkazu na stránce prodejce
  • aktualizace stránky webu prodejce – je web mrtvý, nebo má potencionál přitáhnout nové návštěvníky?
  • ranky

Určitě doporučuji provést v první fázi nákup odkazu zaplatit pouze na jeden měsíc, vyhodnotit co Vám přinesl, tedy počet návštěvníků, konverze. Pokud je efekt takovéhoto odkazu nulový tak prodejci poděkovat a jít dál. Protože v tomto případě se další nákup na další období dá nazvat krásnou větičkou. Házení perel sviním. :)

V pokračování tohoto článku se zaměříme na další způsoby reklamy a propagace eshopů.

7 komentářů u „Eshop a efektivní reklama. – 1. část – odkazy

  1. Ano i ne.
    Pokud prodávám odkazy, tak se předem dohodneme kde odkaz bude, většinou patička nebo sidebar. Takový klient nekupuje kliknutí, ale odkaz s cílem zvednout se v SERPu Seznamu.
    Měřit konverze je tak nesmysl, počítá se s nulou.
    Pokud se takto nakoupí odkazy hromadně, ne jen na jednom mém webu, tak už to často v mnoha oborech stačí na výrazný posun v SERPu a to je ten kanál, odkud zákazníci přijdou. Ty ale nezměříš přímo.

    Offtopic: nezahlédl jsem teď tvé jméno ve spojení s řešením problémů s firmou Mediapols?

  2. Blbost, odkazy nejsou potřeba. Mám e-shop v podstatě bez odkazů, které mě nebaví shánět. I tak mám pěknou návštěvnost a i bez reklamy „večerním“ prodejem obrat kolem čtvrt milionu za první půl roku. Shop je stavěný na zelené louce s nulou na účtě. Proč nemají odkazy smysl, jsem se přesvědčil na jenom mém projektu, který má za roky hafo zpětných odkazů a to i kvalitních, avšak bez efektu. Ranky mi sice rostou, ale návštěvnost je vcelku konstantní. Vtip úspěchu e-shopu je v ….. neřeknu, máte smůlu.

    1. To je taky možnost, ale hodně to závisí na oboru a chytrosti / blbosti / zkušenosti konkurence. Jakmile se dostaneš řekněme na vyšší level, tak prostě nemáš na výběr – nějakou tu kačku do marketingu hodit musíš. Jestli to bude ve formě odkazů, článků či zaplatíš provoz stánků na nějaké akci je na tobě. Btw. ranky ti zajistí velké kulové. To ti nic zásadního neřekne, nehledě na to, že se dají ranky uměle vybudovat. Buduj odkazy, ze kterých chodí lidé = tvoje cílovka.

    1. Je dobré se občas podívat na to, kdy byl článek publikován. Pak se ti nemůže stát, že jsi s tím odkazem trochu mimo. :)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>