Dropshipping z pohledu dodavatele

V tomto článku bych se chtěl pozastavit nad údajnou výhodností dnes tolik proklamovaného dropshippingu.

Definice dropshippingu:

„Drop shipping je technika v rámci dodavatelského řetězce, při které koncoví prodejci nedrží zboží na skladě, ale místo toho předávají objednávky zákazníků s doručovacími podrobnostmi buď výrobci, nebo velkoobchodníkovi, který pak zasílá zboží přímo zákazníkovi. Jako v každém koncovém byznyse, prodejci tvoří svůj profit na základě rozdílu mezi velkoobchodními a koncovými cenami.“

zdroj: shopcentrik.cz

Můj pohled na tuto problematiku je popsán z pohledu dodavatele.

Když jsme s našimi výrobky zahájili prodej pres internet, věnoval jsem spoustu času nastudování informací o výhodnosti budováni partnerských eshopů, které jsou zalozeny na bázi dropshippingu. Protože se o tom psalo (a píše stále) jako o oboustranně výhodném obchodu, tak i my jsme tehdy zadali poptávku po lidech, kteří chtějí na této bázi spolupracovat.

Narazili jsme hned zpočátku na problém, že velká spousta rádoby partnerů vůbec nechápe rozdíl mezi přeposláním objednávky a klasickým dropshippingem.

Zásadním požadavkem bylo, ze většina potencionálních partnerů by ráda, kdybychom my, jako dodavatel zboži jejich jménem expedovali a vše kompletně zařídili a oni tak měli co nejméně práce. Tzv. metoda „bez práce chci koláče“.

Co se jim ale vůbec nelíbilo byl prostý fakt, ze musí platit předem. Tedy ještě před samotným odesláním objednávky z naší strany. Což nebylo akceptovatelné pro nás. Naše argumenty, že po odeslání zboží jdou peníze na jejich účet a tudíž je naše firma mimo finanční tok, neobstály. A dávat na faktury hned od počátku spolupráce se nám opravdu nechtělo.

Málokdo si uvědomuje, že dropshipping je takové podnikání nanečisto, kdy už musíte mít nějaký kapitál, který musíte investovat. V podstatě jako dropshipper máte za povinnost pouze objednavat a zaplatit za zbozi. Zbytek obstará dodavatel. Dropshipper jen na konci inkasuje peníze, které do toho vložil a pochopitelně získá nějaký ten finanční profit.

Jako dropshipper si také musíte uvědomit, že dodavatele nezajímá Vaše podnikatelské riziko. Pokud tedy například koncový odběratel nepřevezme dobírku, tak zboží se vrací na adresu odesílatele, tedy na adresu dropshippera. My jako dodavatel máme za zboží zaplaceno a v podstatě nas toto už vůbec nezajímá. Mezi dodavatelem a odběratelem neexistuje žádný právní nárok na vrácení zboží ve 14 denní lhůtě. To je další z velkých omylů, které začínající eshopaři fungující na bázi dropshippingu občas odmítají pochopit.

K tomu všemu je nutné připočítat náklady na obálky, štítky na obálky či razítko s adresou dropshippera. Je také nutné vyřešit kdo bude vystavovat faktury, jestli dropshipper, nebo si to bude chtít nechat zpracovávat od dodavatele. To všechno jsou stálé náklady, které za dropshippera nikdo platit nebude.

Co jsem koukal, tak někteří dodavatelé to řeší administrativnim poplatkem za každou expedovanou objednávku s předem smluvenou výší. Řádově desítky korun. A i tady se dropshipperi cukají, proč to musí platit? Inu proto, že za ně někdo dělá jejich práci.

Dalším častým požadavkem je poskytnutí xml nebo csv souboru, tak aby si dropshippeři mohli snadno a rychle importovat položky do jejich eshopu. Z pohledu dodavatele bych tento požadavek byl ochoten akceptovat, ale jediné co bych posílal v tomto importním souboru je kód zboží, cena, fotografie. Proč?

Protože pokud pošlu kompletně vyplněný importní soubor, tak si vědomě vytvářím duplicitu vlastních položek v indexu vyhledávačů. Pokud je totiž nasmlouvána s dropshipperem jeho odměna řekneme 20%, tak to moc není a pochybuji, že by si dal tu práci a změnil si dobrovolně popisky a názvy výrobků.

A tak bych si jako dodavatel akorát vytvářel konkurenci s identickou nabídkou, ale možná s mírně nižší cenou než jsou moje vlastní. Protože to spousta dropshipperů dělá a jde s cenou pod koncové ceny dodavatele. Coz mi připadá jako kontraproduktivní.

Pokud si člověk uvědomí složitost celého systému prodeje a k tomu přičte i celkové nepochopeni fungování dropshippingu ze strany začínajících eshopařů, tak se mu to vlastně vůbec nevyplatí.

Proto jsme nakonec od tohoto obchodního modelu ustoupili a v podstatě jediné co provozujeme, je klasické přeposílání objednávek. Pro obě strany je to méně náročné a je minimální riziko, že vzniknou nějaké třecí plochy.

A jaké máte zkušenosti s dropshippingem Vy?


Poznámka pod čarou

Osobně si myslím, že podstatně vhodnější užití podstaty dropshippingu je u klasického online podnikání, kde se jedná o poskytování nějaké služby, nikoli fyzického produktu. Jako příklad bych uvedl například projekt shopgen.cz. Podnikáte vlastním jménem, pod svým logem a o nic se nemusíte starat. Jen inkasujete. Odpadají složitosti s poštou, nepřebíráním dobírek a další libůstky.

Srpen 20, 2011

Štítky:,
  • Z pohledu z druhého břehu by se dalo souhlasit s většinou z toho, co je v článku uvedeno. Kromě toho, že jde o koláče bez práce.

    Aby koncový prodejce vůbec něco prodal, musí být aspoň malým odborníčkem na optimalizaci webů, případně znát jiné techniky, jak dostat lidi do e-shopu. Nebo za to platit PPC a to už není zadarmo a na to musí vydělat jinak a tím vlastně investuje do obchodu dodavatele

    Z tohoto hlediska, pokud použije původní popisky dodavatele, buď je to k ničemu nebo za to zaplatí v PPC kampani. Ten, kdo je tím SEO odborníčkem ví, že všechny popisky musí stejně poctivě přepsat, aby nevytvořil duplicitu. Pokud jsou totiž popisky již zaindexovány vyhledávačem na dodavatelském webu, budou duplicitní ty na nových stránkách. Takže řešením je pro dodavatele poněkud opozdit xml, co se týká zcela nových položek. Ke kanonizaci totiž těžko někoho donutí.

  • Nevím, ale nějak jsem to všechno asi nepochopil. Všechny popisované aktivity snad vzešly ze strany provozovatelů eshopů (tedy těch prvotních), nikdo nikoho nenutí s nožem na krku se slovy dej mi svůj feed. Myslel jsem, že toto vzniká proto aby můj byznys rozšířil pole působnosti, a abych měl větší prodej a tím pádem i zisk.
    Z toho co zde čtu je dropshipping nebo přeposílání něco jako rakovina. Když mi to vadí tak v tom nejedu.
    viz. duplicita (je přece postižen ten kdo použije duplicitní názvy a ne ten kdo je poskytne)

    • Problém s duplicitou vznikne, pokud aktualizuješ položky a následně posíláš xml, či csv partnerům. Může dojit k situaci, že crawler navštíví eshop partnera dříve než můj vlastní. Proto jsem psal, že pokud to takto praktikuji, tak musím aktuální informace pozdržet nějaká čas, dokud není jistota, že k indexaci u mě došlo. Dropshipping jako takový, je asi funkční záležitost, ale v českých podmínkách se z toho stal paskvil. Alespoň mě to tak připadá.

      • souhlas s předposlední větou komentu i s celým článkem. Lidé u nás si nejen pletou pojmy dropshipping a přeposílání objednávek (a rozhodně nejen lidé, kteří chtějí provozovat shopy na této bázi – pletou si to i dodavatelé, kteří „dropshipping“ nabízejí), ale především by nejradši měli všechno zadarmo a tak, aby nemuseli nic dělat.
        Takhle to ale trvá jen chvíli, než zjistí, že filosofie „tak, a teď nebudu nic dělat a prachy se mi pohrnou“, prostě nefunguje.

  • Díky za zajímavý pohled z druhé strany. Dropshipping totiž „zpaskvilovatěl“ z provizního prodeje, když studenti a weboví podnikatelé zavětřili možnost provozovat svoje e-shopy bez jakéhokoliv rizika. Pokud někdo není ochoten nést rizika dropshippingu, doporučuji mu provizní prodej, kdy dostane nějaké procento nebo fixní částku za úspěšně dokončenou objednávku u mateřského shopu a obě strany tak mohou být spokojené.

  • Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *